Bądźmy razem!
5 grudnia 2015
Związek Nauczycielstwa Polskiego powołał szeroką koalicję środowisk na rzecz utrzymania w systemie oświaty gimnazjów pod hasłem: Razem dla gimnazjów! Prawo do konsolidacji środowisk na rzecz dobrej edukacji daje nam współuczestniczenie w rozwoju polskiej oświaty od 110 lat. Za merytorycznie nieuzasadniony uważamy pomysł „wyrzucenia” szkół gimnazjalnych z obecnej struktury szkolnictwa. Jesteśmy przekonani, że odbędzie się to ze szkodą dla młodego pokolenia Polaków. Edukacja, wychowanie i opieka w szkołach gimnazjalnych z pewnością nie są wolne od mankamentów. Różne środowiska polityczne i edukacyjne podnoszą zwłaszcza kwestię niezadowalających efektów pracy z uczniami w trudnym okresie rozwojowym oraz zagrożenia wychowawcze występujące w czasie nauki w gimnazjum. Należy jednak pamiętać, że to właśnie uczniowie gimnazjów osiągają wysokie wyniki w nauce, to oni kształcą się w najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych szkołach w Polsce. Ich nauczyciele wciąż doskonalą się w pracy dydaktycznej i wychowawczej z gimnazjalną młodzieżą. Nie można tego zaprzepaścić.
Wspólnie dajmy młodzieży szansę do naprawdę dobrej edukacji – taka edukacja ma miejsce w gimnazjach. Szkoła to nie poligon doświadczalny dla „nowych” pomysłów zmieniających się ekip rządzących. Gimnazja nie mogą być zakładnikiem nieprzemyślanych obietnic polityków składanych w kampaniach wyborczych! Gimnazja należy doskonalić – nie likwidować! Jesteśmy otwarci na dyskusję, jak najlepiej to zrobić. Zapraszamy wszystkich Państwa do włączenia się w nasze działania. Pierwszym krokiem będzie wsparcie prowadzonej przez nas akcji zbierania podpisów za stabilizacją w oświacie.
Konsekwencje systemowej likwidacji gimnazjów:
1. Głębokie zmiany w przepisach prawa w zakresie:
a) struktury systemu oświaty
– wygaszenie gimnazjów,
– wydłużenie szkoły podstawowej o 2 lata,
– wydłużenie szkoły ponadgimnazjalnej o 1 rok;
b) zmiana zakresu obowiązku nauki (dotychczas obowiązywał do ukończenia gimnazjum)
c) opracowanie i wdrożenie nowej podstawy programowej kształcenia do wszystkich reorganizowanych etapów edukacyjnych,
d) opracowanie nowych podręczników szkolnych dostosowanych do nowej podstawy programowej,
e) zmiana regulacji dotyczących oceniania w poszczególnych typach szkół, w tym projektu edukacyjnego w gimnazjum,
f) reorganizacja egzaminów zewnętrznych (likwidacja egzaminu gimnazjalnego, modyfikacja/likwidacja sprawdzianu szóstoklasisty, modyfikacja egzaminu maturalnego),
g) subwencjonowania szkół (likwidacja wag dla gimnazjów),
h) zmiana ramowych planów nauczania we wszystkich typach szkół,
i) zmiana rozporządzenia o ramowych statutach (likwidacja załącznika o ramowym statucie gimnazjum, modyfikacja zakresu zadań statutowych w pozostałych typach szkół),
j) nowelizacje wszystkich statutów szkolnych.
2. Zagrożenia
a) wygaszanie gimnazjów od najbliższego roku szkolnego oznacza zaprzestanie naboru do klas pierwszych gimnazjum, zatrzymanie absolwentów klas szóstych w szkole podstawowej na dodatkowe dwa lata po zakończeniu realizacji podstawy programowej bez materiału programowego, funkcjonowanie od roku szkolnego 2018/2019 w szkołach ponadgimnazjalnych równolegle dwóch typów klas pierwszych,
wygaszanie gimnazjów po zakończeniu cyklu kształcenia uczniów według rozpoczętych podstaw programowych oznacza zaprzestanie naboru od roku 2019/2020, brak gimnazjów od roku 2021/2022,
zagospodarowanie budynków i mienia po gimnazjach,
pogłębienie się problemów wychowawczych w szkołach podstawowych,
zaprzepaszczenie dorobku edukacyjnego wielu gimnazjów,
b) skrócenie okresu obowiązku szkolnego z 9 do 8 lat,
c) konieczność powołania rzeszy ekspertów do opracowania nowych podstaw programowych,
opracowanie i wdrożenie w szkołach nowych programów nauczania,
d) wymiana podręczników, konieczność wycofania dotychczasowych podręczników i zrefundowania z funduszy publicznych nowych podręczników,
e) kolejna zmiana świeżo wprowadzonych do ustawy przepisów i konieczność jej przyswojenia i wdrożenia przez szkoły,
f) zdefiniowanie i wdrożenie zupełnie nowych zadań dla CKE, OKE i szkół przeprowadzających egzaminy,
g) zmniejszenie środków finansowych z subwencji dla gmin z tytułu skrócenia o 1 rocznik edukacji w szkołach przez nie prowadzonych,
h) prawidłowe opracowanie przez dyrektorów wszystkich szkół nowych szkolnych planów nauczania,
i) zwolnienia nauczycieli gimnazjów lub stopniowa redukcja kadry w zreorganizowanych szkołach z powodu przerostu zatrudnienia,
j) wymiana kadry kierowniczej we wszystkich typach szkół.
BĄDŹMY RAZEM !!!