Zagrożenie pragmatyki zawodowej nauczycieli przedszkola
25 listopada 2022
W dniu 15 listopada br. odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Pracy ZG ZNP z udziałem przedstawicieli edukacji przedszkolnej, reprezentujących Okręgi ZNP.
Spotkanie było poświęcone zagrożeniom wynikającym z przyjętej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (tzw. Lex Czarnek 2.0) w obszarze edukacji przedszkolnej.
Sprawa dotyczy art.15 ust.1 w/w ustawy, który mówi o możliwości zatrudniania w publicznych przedszkolach osób niebędących nauczycielami do prowadzenia wszystkich zajęć.
Możliwość zatrudniania w placówkach przedszkolnych osób bez kwalifikacji pedagogicznych będzie skutkować:
- obniżeniem jakości edukacji przedszkolnej,
- dualizmem w zatrudnieniu – osoby te będą zatrudniane na podstawie Kodeksu pracy, a nie ustawy Karty Nauczyciela,
- zagrożeniem pragmatyki zawodowej nauczycieli przedszkoli – eliminacji nauczycieli wychowania przedszkolnego z Karty Nauczyciela, utratą wszystkich uprawnień wynikających z KN i zmianą ich statusu zawodowego na pracowników samorządowych, czyli „kodeksowych”.
Sprawa jest poważna, w niedalekiej przeszłości w podobny sposób z ustawy Karta Nauczyciela zostali usunięci nauczyciele, wychowawcy zatrudnieni w placówkach pieczy zastępczej (domy dziecka, pogotowia opiekuńcze). Od 1 stycznia 2014 r. na mocy ustawy nauczyciele, wychowawcy zatrudnieni w placówkach pieczy zastępczej stali się pracownikami samorządowymi. Zmiana statusu zawodowego spowodowała utratę praw nabytych, zmianę warunków zatrudnienia i warunków pracy. Osobom tym zwiększono czas pracy do 40 godzin tygodniowo bezpośrednio z dziećmi, zmniejszono wymiar urlopu do 26 dni i obniżono wynagrodzenie (aktualnie osiągają wysokość minimalnego wynagrodzenia). Pozbawiono ich osiągniętego stopnia awansu zawodowego, dodatku za trudne warunki pracy, prawa do urlopu dla poratowania zdrowia, możliwości skorzystania z nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, itd.
Poniżej zamieszczamy: